PROFIL GC

Thursday, May 21, 2009

KURSUS & BENGKEL PEMANTAPAN P&P B/MELAYU

Pada 19 dan 20 Mei 2009 telah berlangsung kursus ini bertempat di Dewan Cempaka PPD Hilir Perak. Kira-kira 60 orang peserta yang terdiri daripada guru-guru Bahasa Melayu hadir bagi mengikuti kursus tersebut. Pihak urus setia terdiri daripada warga pendidikan dari SK Ayer Hitam. Pihak PPD turut memberi kerjasama bagi menjayakan kursus tersebut.

Pada 19 Mei 2009, slot Bahasa Melayu Pemahaman dikendalikan oleh Cikgu Ramli Sabran (SK. Sg. Tungku) dengan dibantu oleh Cikgu Norliza (SK Kg. Bahagia).

Pada 20 Mei 2009 pula, slot teknik menjawab Bahasa Melayu Penulisan dikendalikan oleh Cikgu Minah Dawi (SK. Seri Setia) manakala Cikgu Amenuddin Abdul Aziz (SK. Hutan Melintang) mengendalikan slot penskoran Bahasa Melayu Penulisan.

Alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Walau bagaimanapun, terdapat juga guru yang kurang bermotivasi untuk menyertai kursus ini. Impaknya, mereka mengganggu tumpuan rakan-rakan sejawatan yang berminat untuk berkongsi ilmu dalam bidang ini sama ada dengan mengadakan lawak jenaka yang tidak kena pada tempatnya, membebel tanpa berani menggunakan saluran yang betul serta berbangga menonjolkan perwatakan diri secara negatif.

Justeru, benarlah peribahasa lama yang berbunyi, "...jika guru kencing berdiri, murid akan kencing berlari....". Buktinya, lihat sahajalah kerendahan akhlak di kalangan pelajar yang semakin berleluasa dari sehari ke sehari. Sesungguhnya, ketinggian martabat keguruan berpunca daripada keikhlasan dan minat insan bergelar guru menjalankan tanggungjawab mereka. Walaukan "wang" penting, tetapi "wang" bukanlah segala-galanya bagi insan yang bergelar GURU ...!

Dek nila setitik, rosaklah susu sebelanga........

No comments:

Post a Comment